Coincidindo coa celebración este venres 27 do Día sen Compras, Ecoloxistas en Acción lanza unha campaña para denunciar o modelo económico de Amazon e os seus fortes impactos ambientais e sociais.

A empresa liderada por XXX, o home máis rico do mundo, representa a deslocalización da produción con respecto ao consumo e a acumulación de poder. Un modelo que se viu moi beneficiado pola pandemia e o aumento da venda online.
Segundo a organización ecoloxista, parte do éxito de Amazon nestes momentos de crises aséntase en alentar un consumo compulsivo que non require esforzo baseado na falsa idea de que o consumo dá a felicidade.

Un ano máis, Ecoloxistas en Acción sumouse ao Día sen Compras, unha xornada de folga simbólica de consumidoras e consumidores que se organiza, desde 1992, en todo o mundo en contraposición ao Venres Negro (Black Friday) e o Ciberluns (Cyber Monday). Procedente de Estados Unidos, o Venres Negro, prolongado ao Ciberluns de rebaixas na compra por Internet, converteuse nunha das xornadas máis consumistas do ano a nivel global, impulsada polo lanzamento de ofertas para incentivar as compras e comezar a campaña do Nadal. Pola contra, o Día sen Compras proponse como un día para reflexionar e cuestionar o actual modelo de produción e consumo que mercantiliza todas as esferas da nosa vida.

Todo iso englóbase nun contexto mundial de pandemia, marcado polas distintas medidas que limitan a nosa forma de vida, para evitar a propagación da enfermidade, e o medo pola nosa saúde, pero tamén polas consecuencias sociais e económicas da situación.

A sociedade sofre os efectos da pandemia en moi distintos ámbitos. No consumo, parece acelerar de forma notable a implantación do comercio online, unha ferramenta que non está ao alcance de todos os produtores e comerciantes, e na que tampouco a maioría compite en igualdade de condicións coa gran plataforma Amazon, a gran beneficiada pola pandemia. Isto fai que este ano, Ecoloxistas en Acción queira aproveitar a celebración do Día sen Compras para poñer en cuestión o modelo de negocio de Amazon.

Parte do éxito de Amazon aséntase en alentar un consumo compulsivo, apoiado na comodidade da compra, que non require ningún esforzo e permite poder dispoñer do ben nunhas poucas horas e a baixos prezos.

Este consumo vólvese aínda máis voraz e innecesario en datas como o Black Friday e o Cyber Monday, impulsado por importantes campañas publicitarias e as correspondentes ofertas. Máis este ano, que aproveitando esta situación de depresión colectiva pola pandemia, ofrécese como un alivio momentáneo, con mensaxes publicitarias que nos fan asociar a compra de produtos a estrañados momentos de felicidade. Con todo, para Ecoloxistas en Acción ese efémero momento de satisfacción que xera a compra non contribúe a ningún dos aspectos da nosa vida vinculados á felicidade. Estudos como os de Grant e Terman conclúen que a calidade das relacións sociais é o principal ingrediente para lograla, polo que se nos mantén nunha constante espiral de insatisfacción.

Ademais, o modelo de negocio que estende Amazon representa a deslocalización da produción con respecto ao consumo, o cal nunha perentoria crise climática, ten importantes consecuencias debido á pegada de carbono do transporte de produtos, a necesidade de materiais e xeración de residuos por embalaxes e ao refugallo de bens que non se chegan a vender.

A este impacto hai que engadir, entre outros, efectos como o da concentración da riqueza, personalizada en Jeff Bezos, o home máis rico do mundo, así como o acaparamiento de cada vez maior cota de mercado, o que achega á compañía un gran poder á hora de negociar, en canto a prezos e condicións, cos produtores e comerciantes que lles provén dos bens que distribúen.

Tamén, cabe destacar impactos sociais do modelo, como a destrución de postos de traballo no comercio convencional, as malas condicións laborais da maior parte dos empregados da compañía, ou a ridícula cantidade de impostos que paga grazas a diversos armazóns de enxeñería fiscal.

Como tras a anterior crise, desde o comezo da desescalada tras o confinamento domiciliario, chéganos repetidamente a mensaxe de que debemos recuperar o anterior nivel de consumo para contribuír á recuperación económica, sen ter en conta a grave situación de translimitación ecolóxica na que nos atopamos. Con todo, debemos ser conscientes que coas nosas pautas de consumo contribuímos a configurar a sociedade na que vivimos, polo que debemos elixir se queremos seguir alimentando un modelo, representado pola codiciosa sorriso de Amazon, que enriquece de forma obscena a uns poucos, mentres empobrece á maior parte da poboación e que acentúa a crise climática ecolóxica, que se evidencia no cambio climático e na alarmante perda de biodiversidade entre outros aspectos.

E é que a clave do negocio está en ofertarnos prezos baixos para que sigamos consumindo desaforadamente. E estes prezos obtéñense mediante a deslocalización da produción a lugares onde os custos laborais son menores e as condicións de traballo son máis precarias, a través de presións e esixencias, aproveitando a súa situación vantaxosa, a produtores e provedores e mediante a precarización do noso propio mercado laboral. Por iso, desde Ecoloxistas en Acción pedimos a consumidoras e consumidores que o Día sen Compras sirva como toma de conciencia sobre un problema, cada vez maior, e por tanto, para deixar de comprar en Amazon e empezar a participar en formas de consumo que contribúan a un mundo máis xusto e sostible.

De acordo a iso, propón o seguinte:

Combate a compra compulsiva a golpe de click. Lembra que o consumo sostible está baseado no que verdadeiramente necesitas.

Cobre as túas necesidades básicas sen comprar, é a solución máis sostible: repara, intercambia, comparte, crea…

Se necesitas comprar un produto, apoia ao pequeno comercio e de proximidade.

Se non podes comprar presencialmente, utiliza plataformas locais que unen a comerciantes de proximidade.

Aplica criterios de compra sostible e xusta.